Vet inte om det är opinionsanalytikern, budskapsstrategen eller partisekreterare men något slags vinnarpris borde delas ut till dessa efter valet för ”Den som gjort mest för SD och andra xenofoba strömningar”. Att S trodde att de genom att själva säga det SD sagt år ut och år in skulle få ”tillbaka” röster är så urbota dumt så jag vet inte vad. Det är genomskinligt and why in god’s name trodde ni att omvärldens xenofober skulle tycka att S är bättre än SD i den frågan? Att någon snubbe eller snubba helt plötsligt skulle tänka ” ja men kolla nu säger ju S samma sak, då röstar jag på S”.
En jämförelse i den kommersiella världen vore att ett mustbryggeri som tycker att det är för mycket snack om och konsumtion av colaläsk, slänger ihop en egen variant och sedan i varje kampanj nämner och pratar om en konkurrents colaläsk istället för sin egen cola eller att de är ett mustbryggeri. Omvärlden har redan sedan årtionden förknippat varje association av colaläsk till just konkurrensföretagets cola. Mustbryggeriets colaläskkampanj bara ökar konkurrentföretagets colanärvaro, inte sin egen. Istället minskar den mustnärvaron.
Ja jag vet, språkbruket här är något ovårdat. Men jag blir så trött … och då kan de finslipade argumenten få stå till sidan för mer känslodrivna. Något som faktiskt driver hela samhällsklimatet, även medialt, nu.