Kommenterat

Effekten av sociala medier och dåliga råd av en expert

I flödesströmmen dök det upp en artikel från NWT.se, Norra…nej Nya Wärmlands Tidningen förstås, med rubriken Effekten av sociala medier. En liten intervju med en Henrik Sköld, ”socionom och expert på sociala medier”, som tydligen haft en träff med ett informatörsnätverk i Karlstad. Strunt samma var och hur, jag hoppas bara att han är felciterad och …

Effekten av sociala medier och dåliga råd av en expert Läs mer »

100 bloggposter på 100 dagar…

…kan vara just medicinen för mig att ta tag i just denna blogg. Den är skapad för att just ta tag i dilemmat att mitt jobb normalt går ut på att få andra att agera, skriva, få ut, kommunicera, tänka, få genomslag osv osv. Bloggen även tänkt att vara avpersonaliserad. Ordet ska bära.

Det är ändå fascinerande med Ryanair…

…och hur sårbara de är. Kom att tänka på det när jag tidigare idag såg ett inslag med Ryanairs vd Michael O´Leary som uttalade sig om att ta bort toaletter för att frigöra flygstolar. I inslaget nämner han att sett till kundundersökningar så är Ryanair och EasyJet de bolag som får flest klagomål, British Airways …

Det är ändå fascinerande med Ryanair… Läs mer »

Listor och upprepningar

Topp tio social mediahyper under 2012, trender 2013, vad funkade 2012, marketing strategies of 2012, osv, osv. Jag är redan trött känner jag på summeringslistor. Från ett kommunikativt perspektiv är de däremot rysligt effektiva – punktlistor och topp-rangordning. Ett tips även i vardagspublicering på webbar och bloggar. We lööööööv listor. Våra hjärnor är t o …

Listor och upprepningar Läs mer »

Webb och informatören

Det här med att webb har en slagsida mot att hanteras av informatörer inom offentlighet och myndigheter är inte så lyckad kombination. Inte så att det är fel på informatörers kompetens, utan mer att webbverksamhet i sig kräver att det hanteras mer ur ett verksamhetsperpektiv. Det är inte ett ”informations- eller kommunikationsproblem”. Jobbar inte informatörer …

Webb och informatören Läs mer »

Utan kommunikation ingen organisation

Det finns inget svårare för en organisation att inse. Det är just ingen åsikt, det är en insikt. Trots detta gör många ledningar allt de kan för att vägra inse detta. Å detta gör de genom att kommunicera. Men det har de ju inte insett att de gör. The irony of it.