En olycka bort från O’Leary’s kollaps

I dagens Studio Ett tog de upp lågprisbolagen och flygsäkerheten och hur villkoren för piloter gradvis förändrats – från anställning till att vara kontrakterade via bemanningsföretag. Jag har tagit upp detta tidigare, det är ändå fascinerande hur sårbart ett bolag som t ex Ryanair är, för de skulle förmodligen inte överleva som bolag om de var inblandad i en större flygkatastrof. De har helt enkelt inte den trovärdighet som krävs för att att klara en sådan situation. Hela deras affärsmodell skulle på ett påtagligt sätt bli naken och utfläkt och vardagsresenären skulle förmodligen direkt gå ifrån sitt eget beteende att bara gå efter pris.

Resenärer idag “vet” att de själva tullar på det egna riskbeteendet genom att välja lågprisbolag. Inte för att det de facto är mer farligt att resa med dessa, utan det ligger i bedömningen resenären gör av bolagets “säkerhetsklassning” och förmåga. Bolag som SAS, British Airways, AirFrance “klarar” en liknande katastrof som jag beskrev ovan rent förtroendemässigt och påverkar inte benägenheten att välja bolaget. I dessa lägen förstår vi att “olyckor” kan hända men att bolagen arbetar med alla till buds stående medel att undvika detta – för det ligger i deras affärsmodeller – att kunden är viktigare än att transportera A till B.

Ett störtat flygplan hos Ryanair skulle vi förmodligen inte kalla “olycka” utan något helt annat. Något som anspelar på oförmågan att upprätthålla flygsäkerhet. Å kan de inte upprätthålla flygsäkerhet (i resenärernas ögon) faller hela affärsmodellen som endast bygger på att ta en resenär från A till B till billig penning, no fuzz.

Så här beskrivet ser det cyniskt ut i resonemanget, men jag tror att en och endast en fullskalig flygkrasch hos Ryanair skulle få (förutom den mänskliga sorgen) katastrofala följder för företagets överlevnad.

Det är ändå fascinerande med Ryanair

Fascinerande med politisk kommunikation

Jag kan inte sluta förvånas över den förvåning som politiska företrädare uttrycker över de låga siffror som C och KD får i återkommande väljarundersökningar. Eller rättare, varför så få pratar klarspråk och säger att det är själva Allianskonstruktionen som är själva orsaken till att de förmodligen kommer försvinna som parti. Det ligger liksom i idén om regeringsmakt att det handlar om att behålla makten, inte prata sakpolitik, samt att media idag klarar bara av sportmetafor-journalistik. Det ska handla om två lag, tydligt definierade och där hela mediaapparaten vill få det att ställa två och endast två alternativ emot varandra – Allians mot ”röd-grön”. I allt detta finns det inte utrymme för små mittenpartier.

Det är fascinerande att de själva inte pratar om detta mer öppet. De senaste riksdagsvalen har handlat om två lag och väljarna ska välja ett av lagen. Den som hävdar något annat bör ta sig en ordentlig sup av verklighet. Överlevnaden för C och KD (och även FP) handlar om att de måste börja betrakta M och Alliansen som något som inte är ett självändamål. De har helt gått i Schlingmanns gamla inlåsningsmekanism av att se på politik som ett kommunikativt PR-projekt. Nu kommer räkenskaperna, och de betalar regeringsplatsen med att själva bli utplånade.

En kär gammal vän går i graven…

…lagom till Valborg. Den 30 april stänger Posterous ner för gott. Det kom något plötsligt men kanske var väntat om jag betraktar att de köptes av Twitter för något år sen.

Gillat Posterous och pushat för den tjänsten till såväl medarbetare som kunder. Nu däremot, blir det flytt av databaser. Behöver du snabbt ”rädda” din blogg så kör över den till WordPress.

Var uppmärksam på språkinställningar däremot…säger jag vis av ”erfarenhet”. ;

Skapa nytt inlägg

Ange rubrik här

Visuell text

Ladda upp/Infoga

WordPress försöker med alla till buds stående medel underlätta för mig att skriva och skapa. Det WP däremot misslyckas med är att ingjuta själva skaparviljan när den inte är närvarande.

Jag får nog ta efter de goda råd som finns